Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.fepecs.edu.br:8443/handle/prefix/217
metadata.dc.type: | Artigo de Periódico |
Title: | Integração ensino-serviço-comunidade na atenção primária à saúde uma revisão integrativa |
Other Titles: | Teaching-service-community integration in primary health care: an integrative review |
metadata.dc.creator: | Cardoso, Vanessa Viana Lisboa, Nayara Adelino, Bruno Silva Marques, Igor Rodrigues Vilas Boas, Isla Ferreira Xavier, Lorranny Rosa de Jesus Santos, Roger Willy Ribeiro dos Ribeiro, Thaynara de Carvalho Peralba, Marta Pazos |
metadata.dc.description.resumo: | Objetivo: identificar a repercussão e desafios da integração ensino‑serviço‑‑comunidade na formação de profissionais e no atendimento às necessidades da população no contexto da Atenção Primária à Saúde no Brasil. Método: revisão integrativa de artigos em português entre janeiro de 2011 e outubro de 2020. Resultados: foram selecionados 27 artigos e o resultado foi categorizado: contribuição da IESC para a formação dos estudantes da área da saúde, influência da IESC no serviço e na comunidade e desafios da IESC nos serviços de saúde. Foi discutida a contratualização dentro da Atenção Primária à Saúde como forma de fortalecer a integração. Conclusão: contratualização entre serviços de saúde e instituições de ensino podem fortalecer a integração ensino‑serviço‑comunidade na Atenção Primária, como já ocorre nos Hospitais de Ensino. |
Abstract: | Objective: Identify the impact and challenges of the teaching‑service‑community integration in the training of professionals and in meeting the population’s needs in the context of Primary Health Care of Brazil. Method: integrative review of articles in Portuguese between January 2011 and October 2020. Results: 27 articles were selected and the result was categorized: con‑tribution of teaching‑service integration to the education of students, influence of integration in the service and in the community, and challenges of IESC in health services. Contractualization within Primary Health Care was discussed as a way to strengthen integration. Conclusion: contractualization between health services and educatio‑nal institutions can strengthen the teaching‑service‑community integra‑tion in Primary Care, as already occurs in Teaching Hospitals. |
Keywords: | Atenção primária à saúde Centros de saúde Hospitais de ensino Ensino Educação |
metadata.dc.subject.cnpq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
metadata.dc.language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Escola Superior de Ciências da Saúde |
metadata.dc.publisher.initials: | ESCS |
Citation: | CARDOSO, V. V. et al. Integração ensino-serviço-comunidade na atenção primária à saúde: uma revisão integrativa. Comunicação em Ciências da Saúde, Brasília, v. 32, n. 03, 2021. DOI: 10.51723/ccs.v32i03.963. Disponível em: https://revistaccs.escs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/963. Acesso em: 21 jun. 2022. |
metadata.dc.rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | DOI: https://doi.org/10.51723/ccs.v32i03.963 |
URI: | https://repositorio.fepecs.edu.br:8443/handle/prefix/217 |
Issue Date: | 24-Sep-2021 |
Appears in Collections: | Artigos publicados em periódicos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ID+963+-+FINAL_Integ-EnsinoServComunidade.pdf | ARTIGO_integracaoensinocomunidadenaatencaoprimariaasaude | 176,97 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.