Please use this identifier to cite or link to this item: http://10.233.90.10:8080/jspui/handle/prefix/43
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Faciol, Adriano Machado-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5926392808532192pt_BR
dc.creatorSales, Ianne Araújo-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9394895683492223pt_BR
dc.date.accessioned2019-04-24T15:06:11Z-
dc.date.available2019-11-09-
dc.date.available2019-04-24T15:06:11Z-
dc.date.issued2018-10-31-
dc.identifier.urihttp://10.233.90.10:8080/jspui/handle/prefix/43-
dc.description.abstractObjective: To assess and compare the stress levels among students of the second and third year of the undergraduate course in Nursing and its relation to academic life. Methods: This is an exploratory-descriptive study, with a quantitative approach, performed with 99 students from the second and third year of the undergraduate course in Nursing in Escola Superior de Ciências da Saúde do Distrito Federal during the year 2016. The Perceived Stress Scale (PSS) and a range of academic factors (Likert type), not validated, were used. The last one contains 29 statements about everyday academic activities in ESCS. The study was approved by the Ethics Committee. SPSS software version 21.0 was used to analyze the data. Results: older students present higher average stress than younger students. Second-graders score higher on mean stress (24 points) than third-graders (22 points). 1 student from the 2nd year presented a high level of stress. Conclusion: Based on the assessment of the academic factors most emphasized by the students, it apears that some changes could contribute to the reduction of stress levels in the institution, which would be: more mentoring activities, a more centralized location for the faculty, the construction of an university restaurant, the use of a repeating modules/goals system, implementation of a six-month school term, improvements to the criterion-referenced assessment.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo: Aferir e comparar os níveis de estresse entre os estudantes do segundo e terceiro ano do curso de graduação em Enfermagem e sua possível relação com a vida acadêmica. Método: Trata-se de uma pesquisa de caráter exploratóriodescritivo, com abordagem quantitativa, realizada com 99 estudantes do segundo e terceiro ano do curso de Enfermagem da Escola Superior de Ciências da Saúde do Distrito Federal durante o ano de 2016. Foi utilizada a Escala de Estresse Percebido (EEP) e uma escala de fatores acadêmicos (do tipo likert) não validada, a qual contém 29 afirmações a respeito do cotidiano das atividades acadêmicas na ESCS. A pesquisa foi aprovada por Comitê de Ética. Para a análise dos dados foi utilizado o software SPSS versão 21.0. Resultados: estudantes mais velhos apresentam níveis mais altos de estresse. Os estudantes da segunda série apresentam maior pontuação na média de estresse (24 pontos) do que estudantes de terceira série (22,94 pontos). 1 aluno da segunda série apresentou alto nível de estresse. Conclusão: A partir da aferição dos fatores acadêmicos mais ressaltados pelos estudantes, infere-se que algumas medidas poderiam colaborar para a diminuição dos níveis de estresse na instituição, as quais seriam: mais atividades de monitorias, localização mais centralizada da faculdade, construção de um restaurante universitário, adoção de um regime de dependências, implantação de um período letivo semestral e adaptações na avaliação critério-referenciada.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Nibs Integracao de biblioteca (nibsbce.fepecs@gmail.com) on 2019-04-24T15:06:11Z No. of bitstreams: 1 TCC Ianne Araújo Sales.pdf: 271151 bytes, checksum: 18052892a2546ba7f76dcaa6971230eb (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2019-04-24T15:06:11Z (GMT). No. of bitstreams: 1 TCC Ianne Araújo Sales.pdf: 271151 bytes, checksum: 18052892a2546ba7f76dcaa6971230eb (MD5) Previous issue date: 2018-10-31en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherEscola Superior de Ciência da Saúdept_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCoordenação do Curso de Enfermagempt_BR
dc.publisher.initialsESCSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudantes de enfermagempt_BR
dc.subjectVida acadêmicapt_BR
dc.subjectEstudante - estressept_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleEstresse e vida acadêmica no decorrer do curso de graduação em Enfermagem.pt_BR
dc.title.alternativeStress and academic life during the Nursing undergraduate course.pt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:TCC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Ianne Araújo Sales.pdfSALES, IANNE ARAÚJO264,8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.